X A L A T

Carregant ...

Que son les emocions?

És un estat mental intens que sorgeix en el sistema nerviós de manera espontània i provoca una resposta psicológico positiva o negativa. És un impuls involuntari originat com a resposta als estímuls de l’ambient, que indueix sentiments tant a l’ésser humà com en animals i que desencadena conductes de reaccció automàtica.

És un procés que s’activa quan l’organisme detecta algun perill, amenaça i desequilibri amb la finalitat de posar en marxa recursos que té a l’abast per controlar la situació.

Són mecanismes que ens ajuden a reaccionar amb rapidesa davant successos inesperats que funcionen de manera automàtica; són impulsos per actuar. Les emocions són pròpies de l’èsser humà. Es classifiquen en positives i negatives en funció de si contribueixen al benestar o al malestar.

 

Què hem de saber de les emocions?

Totes les emocions són vàlides. no existeixen bones o dolentes. Les emocions són energia i l’única energia que és negativa és la estancada.

No podem desconnectar o evitar les emocions. Podem aprendre a gestionar els nostres estats emocionals.

 

Categories de les emocions i funció adaptativa (FA).

  • Por: anticipació auna amenaça o perill (real o imaginari) que produeix ansietat, incertesa, inseguretat. FA: tendim a la protecció.
  • Sorpresa: sobresalt, sorpresa, desconcert. FA: ens ajuda a orientar-nos davant una situació nova.
  • Aversió: disgust o fàstic envers allò que tenim al davant. FA: ens produeix rebuig envers allò que tenim al davant.
  • Ira: ràbia, enuig que apareix quan les coses no surten com volem o ens sentim amenaçats per alguna cosa o algú.FA: ens indueix a la destrucció.
  • Alegria: sensació de benestar i seguretat que sentim quan assolim algun desig o veiem acomplerta alguna il·lusió. FA: ens mena a reproduir aquell succés que ens fa sentir bé.
  • Tristesa: pena, solitud, pessimisme davant la pèrdua d’alguna cosa important o quan ens han decebut. FA: ens motiva envers una reintegració personal nova.

 

Com podem treballar les emocions?

  • La intel·ligència emocional és una capacitat clau en el context escolar que afavoreix els aprenentatges, promou el benestar personal, la capacitat de relacionar-se i resoldre positivament els conflictes.
  • La intel·ligència emocional es pot educar. S’han de generar contextos que afavoreixin un desenvolupament òptim de totes les capacitats dels nens/es i adolescents. Deixar de visualitzar la persona des de la perspectiva estàtica de “quina capacitat té” per passar-la a veure a partir de “quin potencial pot desenvolupar”.
  • Es tracta de fomentar i treballar al màxim la competència emocional com aquella capactitat per gestionar de manera adient un conjunt de coneixements, capacitats habilitats i actituds necessàries per prendre consciència, comprendre, expressar i regular apropiadament els fenòmens emocionals i afectius.

Objectius de l’educació emocional

  • Adquirir més bon reconeixement de les emocions pròpies.
  • Identificar les emocions de les altres persones.
  • Desenvolupar l’habilitat de controlar les emocions pròpies.
  • Prevenir els efectes perjudicials de les emocions negatives.
  • Desenvolupar l’habilitat per generar emocions positives.
  • Desenvolupar més competència emocional.
  • Desenvolupar l’habilitat per automotivar-se.
  • Adoptar una actitud positiva davant la vida.
  • Aprendre a fluir.

Leave A Comment